Не вщухають скандали щодо обіцяного Віталієм Кличком мосту. АМКУ викрив змову двох фірм, які отримують бюджетні гроші від Київської міської державної адміністрації. Підрядники працювали з однієї адреси, погоджували свої дії і синхронно діяли при отриманні банківських гарантій щодо будівництва Подільсько-Воскресенського мосту. Такі дії суперечать законодавству. Кого покарають та інші подробиці можна дізнатися у нашому матеріалі.
За даними Антимонопольного комітету, мова йде про ТОВ «ФОРМА» та ТОВ «ІБК «УКРБУД». Вони узгоджували свої дії під час участі у 5 процедурах закупівель послуг з виконання проектних і вишукувальних робіт під час будівництва мостового переходу. Замовником робіт виступає КП «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва» Київради.
Північне міжобласне територіальне відділення АМКУ встановило, що ТОВ «ФОРМА» та ТОВ «ІБК «УКРБУД» погоджували свої дії, зокрема, використовували спільні ІР-адреси для керування рахунками та для звітності до органів ДПС, синхронно діяли під час отримання банківських гарантій тощо. На основі цього їх визнали порушниками законодавства про захист економічної конкуренції. За ці порушення накладені штрафи, але про їхні розміри у новинах АМКУ поки не повідомляється.
А ще зазначені порушники, згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» не зможуть брати участь у тендерах протягом 3 років. Вірогідно, порушники спробують оскаржити це рішення антимонопольників у судовому порядку. Навесні 2020 року АМКУ відкрив справу про змову між компанією «Еко-Буд-Трейд» та ТОВ «Форма» на 4 млрд грн. 28 жовтня 2021 року компанії оштрафували на 182,6 млн грн. У серпні 2020 року АМКУ відкрив ще одну справу про змову на 100 млн гривень між «Формою» й «Інвестиційно-будівельна компанія «Укрбуд» (за якою і оштрафують 2 компанії зараз).
У жовтні 2021 року прокуратура повідомляла, що на будівництві Подільського мосту у Києві вкрали 150 млн грн. А СБУ наприкінці минулого року повідомляла, що запобігла розкраданню 3 млрд грн на будівництві Подільсько-Воскресенського мосту.
А 11 жовтня 2022 року під час війни депутати Київради проголосували за виділення додаткових 183 млн грн на добудову мосту. До цього роботи на багатостраждальному проєкті, який вже не можуть добудувати протягом майже 30 років, оцінювалися загалом у понад 19,9 млрд грн. Київська міська прокуратура звернула увагу на настільки нераціональне, на її думку, використання бюджетних коштів та звернулася до Віталія Кличка та депутатів з проханням скасувати рішення про виділення додаткових 183 млн грн.
ТОВ «ІБК «УКРБУД» отримала вже 6 контрактів від Дирекції будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва, з них 2 контракти на загальну суму 19 млн 987 тис. 394 грн на проектні і вишукувальні роботи для будівництва Подільсько-Воскресенського мостового переходу. Тут фірма змагалася з вище згаданою «Формою». Як виявлося в ході розслідування Антимонопольного комітету, конкуренція була фіктивною – тобто дві фірми діяли у змові. Це призвело до того, що не були зекономлені у достатній мірі бюджетні кошти. ТОВ «ІБК «УКРБУД» належить київському адвокату Ярославу Новікову. Директор фірми – Максим Фомічов.
ТОВ «Форма» уклала 8 контрактів з Дирекцією будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва. Один з них на 7 млн 359 тис. 635 грн на проектування мосту (де змагалася з «ІБК УКРБУД»). ТОВ «Форму» нардеп Гео Лерос пов`язував з екс-депутатом Київської міської ради часів Черновецького Денисом Комарницьким. ТОВ «Форма» належить киянину Олександру Степенко, очолює фірму Олег Сахнік.
Як ми писали раніше, вперше про потребу у новому мості заговорили наприкінці 80-х років. Тоді цей намір зафіксували у Генплані столиці
Фото – сайт «Слово і діло»
Старт будівництва починається з 1993 року, коли міська рада столиці затвердила техніко-економічне обґрунтування робіт. На той момент проєкт оцінювався в 40 млрд 701 млн купоно-карбованців. Закінчити будівництво планували до 2002 року, але в 1997-му роботи зупинили.
У 2002 році про міст знов згадали і на роботи виділили 4 млн грн. Через десять років кошторис виріс до 7 млрд 628,1 млн грн. У 2016 році вартість будівництва виросла до 11 млрд 251,2 млн грн. В Київраді це пояснили зміною проєкту, який передбачав шість смуг руху транспорту і дві колії для метрополітену.
Кошти хоч і виділяли. Проте не всі витрачали. Згідно з даними аудиту, з 2002 по 2017 роки на будівництво мосту з міського бюджету було виділено 4,7 млрд грн, з яких освоєно лише 4 млрд. Зокрема, з 1,1 млрд грн, виділених на 2017 рік, було освоєно лише 512 млн грн. Отже, з 11,3 млрд грн на будівництво моста на 1 січня 2018 року було виділено лише 46% необхідних коштів, а освоєно лише 35,7% — трохи більше ніж третину.
У 2021 році проєкт знов переглянули. Його вартість після цього виросла до 19 млрд 921,6 млн грн. Це пояснили зміною будівельних норм і необхідністю зробити ще один з’їзд і заїзд на міст із Троєщини.
Рік тому мер Києва Віталій Кличко пояснив, чому відкриття мосту відкладається. «На одній із нарад, де мені розповідали про те, що у нас можлива затримка з введенням мосту в експлуатацію, я звернувся до профільного заступника, відповідального за транспортну інфраструктуру і Подільсько-Воскресенський міст зокрема, — говорив Кличко в інтерв’ю у жовтні 2021 року. — Я йому сказав: міст повинен бути готовий наприкінці року, це жорстка вимога. Мені не подобається, коли камені летять в мою сторону, а зобов’язання, яке ви дали, не відповідає дійсності. Тому якщо міст не поїде, той, хто надав мені неправдиву інформацію, працювати тут не буде». А от завершення будівництва мосту — є важливою обіцянкою Кличка, за яку постійно дорікають, бо вчасно не доводиться її втілити в життя.
Що просили у Кличка кияни у серпні та вересні за допомогою електронних петицій — читайте за посиланням.
Дмитро Чернишов