До старту цього ремонтного сезону навряд багато хто в Черкасах чув про існування на Дніпропетровщині підприємства під назвою “Укрєвробуд-2013”. Цього ж літа компанія увірвалася на місцевий «дорожній ринок» та ще й швидко стала справжній фаворитом міських підрядів. На осінь, так би мовити, на десерт, підприємство отримало можливість провести капремонт частини центральної вулиці Черкас. Таким чином «дорожники» по суті матеріалізують одну з головних передвиборчих обіцянок мера Бондаренка про «повну реконструкцію бульвару Шевченка».
25 жовтня за результатами тендеру Черкаська міськрада уклала договір на капітальний ремонт двох відрізків бульвару із приватним підприємством «Укрєвробуд-2013». Так, роботи із застосуванням щебенево-мастичного асфальтобетону обійдуться місту майже в 41 мільйон гривень.
Ремонтники вирішили не відкладати справу в довгий ящик і працювати вже розпочали. Другий тиждень під дрібним осіннім дощем триває фрезерування верхнього шару дорожнього покриття в центрі міста. Цьому процесу будь-яка погода в принципі не на заваді. Проте, звичайно, вона грає вкрай важливу роль при укладанні асфальту, а, судячи з договору, на відрізку від вул. Лазарєва до Небесної Сотні, це планують зробити вже до кінця цього року.
Власне, кілька слів про компанію-гостя, яка за кілька місяців перетворилася на одного з господарів черкаських дорожніх полотен.
Підприємство «Укрєвробуд» зареєстроване у 2013 році у місті Орджонікідзе, на Дніпропетровщині, має статутний капітал розміром у 100 гривень.
Засновником підприємства є Артурік Фтоян, який у період з 2006 по 2012 рік був головою будівельної компанії "Арва".
За інформацією ЗМІ, «Арва» вела ремонтні роботи в Івано-Франківську, де відремонтована дорога не протрималась і півроку. До того ж реєстрація цієї компанії оскаржувалася прокуратурою у 2007 році через використання Фтояном недійсного паспорта.
У 2012 році у Івано-Франківську поточний ремонт видали за капітальний. Тоді, за інформацією журналістів, місто заплатило удвічі дорожче за реальну ціну: працювала будівельна компанія "Арва".
При цьому «візити» компанію на західну Україну були нечастими, більшість підрядів вона отримувала на батьківщині, в Дніпропетровській області.
Цікаво, що в той час, як будівельну компанію очолював Фтоян, «Арва» була прописана в тому ж таки Орджонікідзе. Наразі ж підприємство переїхало в Черкаси і зареєстроване вже на вулиці Мендєлєєва. Також, як і «Укрєвробуд-2013» має статутний капітал в 100 грн. Власником з 2012 року значиться дехто Володимир Гармидер.
Цей чоловік т у Черкасах також є засновником "ТК ЄВРОПЕЙСЬКІ ТРАНСПОРТНІ СИСТЕМИ" (прописана в тому ж офісі, що й «Арва»).
Та все ж повернемося до «Укрєвробуду-2013». Відразу після свого заснування компанія отримувала підряди на західній Україні, зокрема в Рівненській області.
У 2014 році Фтоян, уже в якості керівника цієї молодої компанії, знову «вляпався» в скандал. Він фігурував у кримінальній справі щодо підроблення документів під час проведення конкурсу на ремонт вулиці Шевченка в Нікополі Дніпропетровської області. За версією слідства, Фтоян підробив довідку про наявність у підприємства обладнання та матеріально-технічної бази. Зрештою, Фтоян «щиро покаявся», а суд відпустив його на поруки колективу.
У 2016 році ремонтники із сумнівним минулим і таким же сумнівним капіталом стали новачками для черкаських дорожніх полотен, але на диво швидко перетворилися на справжніх фаворитів місцевої влади. У цьому році в Черкасах «Укрєвробуд-2013» отримав більше 10 підрядів, зокрема на капремонт вулиць Онопрієнка, Чайковського та Дахнівська Січ.
Без непорозумінь тут теж, до речі, не обійшлося. Так, підприємство виконало капітальний ремонт вулиці та провулку Пушкіна. Як свідчать документи, виготовленням проектно-кошторисної документації, за якою мали б здійснювати ремонт, міський департамент житлово-комунального комплексу опікувався уже після початку робіт.
Проте в профільному департаменті зглянулися: мовляв, перший млинець може бути і гливким. Тож далі справи в «Укрєвробуду-2013» пішли, як по маслу.
Сьогодення: кримінальні справи і банк-втікач
Зазначимо, що жодної одиниці техніки, що вказана в тендерній документації, у безпосередній власності «Укрєвробуду-2013» немає. Вся техніка – орендована. Так, у відповідній довідці вказано, що 40 одиниць техніки (серед якої вантажні автомобілі, катки, бульдозер, грейдер, фреза, асфальтоукладальник, ескаватори тощо) «Укрєвробуд» орендував у ТОВ «Білдінгстоун».
Згідно з даними ЄДР, ця компанія зараз зареєстрована в місті Запоріжжя і має статутний капітал в 100 тисяч гривень. Засновником і кінцевим бенефіціаром підприємства є Денис Ятченко, який прописаний в Чернігівській області.
При цьому в контактних даних компанії-орендодавця, зазначених у договорі, вказано, що підприємство зареєстроване у місті Вишгород, що Київської області. Проте це лише початок «цікавинок».
Окрім всього, підприємство має доволі мутну та навіть кримінальну історію. Так «Білдінгстоун» фігурує в кримінальному провадженні, відкритому київськими правоохоронцями в грудні 2015 року.
Згідно, з інформацією поліції, невідомі особи з метою розкрадання бюджетних грошей, конвертації грошових коштів та переведення їх у готівку створили ряд підприємств з ознаками фіктивності, серед таких - і «Білдінгстоун».
Далі – більше. У власних реквізитах в договорі компанія вказала "БАНК ВЕЛЕС", який також фігурує у вищезгаданому кримінальному провадженні. За інформацією слідства, саме в ньому відкрили рахунки всі підприємства з ознаками фіктивності.
Банк серйозно оскандалився у вересні 2015 року, коли через нього намагалися вивести із країни 460 мільйонів доларів по фіктивних документах. Тоді за результатами перевірки регулятором було прийнято рішення ліквідувати банк за численні порушення. Історія закінчилася більш ніж цікаво: ліквідаторам просто не вдалося знайти банк за вказаною адресою…
Наразі ж юридична особа "БАНК ВЕЛЕС" перебуває в стані припинення.
Крім того, «Білдінгстоун» фігурує в ряді кримінальних провадженнях, відкритих столичними правоохоронцями в червні 2015-го за фактом несплати податків. У 2014 році засвітилися вже у Маріуполі, де підприємців звинуватили у відмиванні державних коштів. Не складно здогадатися, що у всіх цих справах, підприємство значиться пліч-о-пліч із вище згаданим банком.
Вся викладена інформація, яка, як мінімум, вказує на сумнівність компанії-підрядника, і ще більше насторожує щодо підприємства, що надало в оренду техніку для ремонту, взята із відкритих джерел, а отже є загальнодоступною. Питання, чи вміють користуватися базами даних і мережею інтернет посадовці черкаського міськвиконкому, які ставили підпис під угодою з «Укрєвробудом», звучить риторично. Можливо, фінансові потоки закрутили голову черкаським чиновникам, а може, наші високопосадовці просто щиро вірять в каяття і добрі наміри цих дорожників? Звичайно, це все дещо гумористичні домислі, істина ж є куди більш серйозною. Цілком можливо, з приходом в Черкаси нової влади підприємство отримало в рядах керівництва міста серйозного «куратора», для якого згладити «незначні» огріхи (сумнівні банки, фіктивні компанії та статті кримінального кодексу) не проблема.
Сергій Макаренко