Впродовж 2025 року тариф на послуги мобільних операторів може зрости через витрати компаній на енергообладнання, інфляцію та підвищення податків
Влада намагається змусити мобільних операторів більше часу працювати без централізованого електроживлення. Виконати ці вимоги у короткі терміни дуже складно, тому оператори будуть намагатися наблизитися до нових державних нормативів щодо часу автономної роботи мобільного зв’язку. Про це написав сайт Liga.net 25 липня.
Інвестиції в обладнання стануть одним із чинників здорожчання послуги. За словами експертів галузі, українцям слід готуватися до 50-відсоткового росту тарифів у 2025 році.
Нагадаємо, що 25 червня державний регулятор, Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ), випустив розпорядження, згідно з яким оператори мали б на більшості своїх базових станціях забезпечувати доступність послуг мобільного зв’язку протягом 4 годин відсутності електропостачання.
Цей норматив відповідав приблизному часу, протягом якого, згідно із заявами операторів, акумуляторна батарея здатна підтримувати автономну роботу базових станцій. Проте вже через 20 днів, на фоні проблем зі зв’язком під час липневих графіків подання електрики, НЦУ оновив нормативи на більш жорсткі для операторів:
Чи можливо забезпечити десятигодинне автономне електроживлення базових станцій? Оператори поки не дають однозначної відповіді. У Vodafone і lifecell зараз вивчають розпорядження НЦУ. Але вже зазначають, що виконати терміни й вимоги регулятора буде складно.
Яким чином оператори можуть спробувати виконати нормативи НЦУ? Одними акумуляторами це зробити не вдасться, тому що жодна батарея не витримає на власному заряді "навіть 8 годин автономної роботи без підживлення", - вказує голова ради асоціації "Телекомунікаційна палата України" (ТелПУ, серед учасників – Volia, lifecell, Data Group та інші) Тетяна Попова.
Встановити ж електрогенератори й обслуговувати їх на кожній із базових станцій в Україні технічно дуже складно – їх десятки тисяч. Якщо виходити з розпорядження НЦУ, оператори мають до початку жовтня закупити, встановити та забезпечити паливом щонайменше 18 000 генераторів, зазначає Попова.
Співрозмовники Liga.net зазначають не тільки жорсткість нормативів НЦУ, але й відсутність кроків від держави, які б допомогли їх виконати. Одне з послаблень оператори отримали вже після розпорядження регулятора про 10 годин роботи мобільного зв’язку без електрики. 19 липня Національна комісія, що регулює ринки енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), зменшила строки приєднання електроустановок до базових станцій.
Та поки що такі кроки – поодинокі й не порівнянні з тими, які держава робить на користь енергетичної галузі, говорить Тетяна Попова.
"Енергетики отримали від держави низку преференцій: 100% бронювання персоналу, фінансова й технічна допомога як від бюджету, так і від інших держав тощо. Телеком таких "плюшок" поки що не має", – каже Попова.
Медіаексперт Олександр Глущенко також зауважив, що держава залишила телеком-компанії сам на сам з проблемою відсутності живлення на БС і не залучає до розв'язання цього питання енергетиків. Він додає, що справедливо було б спершу визначити категорію критичних об’єктів зв’язкової інфраструктури, куди енергопостачальники мають першочергово подавати е/е. А вже потім зобов’язати операторів встановити на таких об’єктах резервні джерела безперебійного живлення.
"Замість цього зв’язківці мають фактично взяти на себе функцію енергетиків. Якщо вони цього не зроблять, їм загрожують штрафи", – вказує Глущенко.
Згідно із законом "Про електронні комунікації", якщо компанії не усувають порушення розпоряджень регуляторного органу, їм загрожує штраф у 0,1-0,3% доходу від комунікаційних послуг за звітний рік, що передує тому, у якому накладається санкція.
Голова ради Тетяна Попова впевнена, що мобільні оператори докладуть усіх зусиль, щоб забезпечити своїх абонентів максимально якісним зв’язком. Не тільки через загрозу санкцій, але заради свого іміджу й лояльності клієнтів, які в іншому випадку підуть до конкурентів.
Але забезпечення енергонезалежності потребує колосальних інвестицій від операторів. За відсутності преференцій з боку держави витрати на підтримку мобільного зв’язку без централізованої електроенергії можуть призвести до суттєвого зростання вартості мобільних послуг.
"Попередньо можемо сказати, що закупівля та встановлення десятків тисяч резервних джерел живлення в надзвичайно короткі терміни потребуватиме значних додаткових інвестицій. І треба шукати баланс між забезпеченням зв’язку й можливістю надавати послуги абонентам за доступною ціною", – зауважили у lifecell.
За словами Олександра Глущенка, оператори не зможуть різко підняти вартість тарифів. Але вони зростуть у 2025 році й не тільки через інвестиції в енергообладнання. Але щонайменше, на рівень інфляції та збільшення податків. Нагадаємо, що з 1 вересня в Україні зростуть акцизи на пальне, яке у великих обсягах споживають генератори для підтримки роботи базових станцій.
"Абонентам слід готуватися до поступового зростання тарифів протягом 2025 року – умовно, послуги подорожчають на 50% з 1 січня до 1 грудня", – заявив Олександр Глущенко.