Навіщо Луцьку електронна картка за 48,5 мільйонів гривень

Навіщо Луцьку електронна картка за 48,5 мільйонів гривень

Наприкінці 2016 року депутати міськради Луцька вирішили виділити 1 млн грн на ручні валідатори (це пристрої для зчитування інформації з карт). Їх закупили, але з'ясувалося, що потрібно ще 2 млн грн, щоб поширити це «нововведення» на весь міський транспорт. Але згодом виявилось, що такі валідатори не потрібні. Тепер в міськраді хочуть витратити ще 48,5 млн грн на систему електронного квитка, який городянам пропонують купувати за 150 грн.

У вересні 2018 року на сесії Луцької міськради депутати прийняли «Програму автоматизованої системи оплати проїзду та обліку пасажирів в громадському транспорті». Раніше, в квітні 2017 року, виконком затвердив «План дій з впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті незалежно від форм власності». Простіше кажучи, в Луцьку вирішили впровадити електронний квиток - «картку лучанина». За задумом, картка повинна стати квитком для всіх видів міського транспорту, а також зберігати інформацію про знижки в аптеках та магазинах, бути карткою на прийомі у лікаря. Для городян це означає, що вони отримають ще одну пластикову персоналізовану картку, зроблену за бюджетні гроші, яку потрібно буде регулярно поповнювати. Але не все так просто.

Що хочуть купити

У паспорті програми сказано, що за 2018-2019 рік на закупівлю терміналів, серверів, програм і випуск карток потрібно буде витратити 48 млн 500 тис. грн. При цьому, з міського бюджету виділять 6 млн 550 тис. грн, а решту - 41 млн 950 тис. грн будуть шукати у інвесторів.

У луцькій міськраді вважають, що діюча система оплати проїзду не може повністю підрахувати пасажиропотік та пільговиків. До того ж, оплата праці кондукторів з кожним роком (навіть місяцем) дорожчає за рахунок підвищення мінімальної заробітної плати. А це - додаткові витрати для профільних комунальних підприємств. А нова система дозволить вивести готівку з оплати в транспорті.

Незважаючи на те, що програма впроваджується і за бюджетні кошти, сама картка, за словами першого заступника міського голови Луцька Григорія Недопади, буде коштувати 120-150 гривень. Пільговики отримають її безкоштовно.

Якщо в мерії вирішили витрачати бюджетні мільйони на електронний квиток, то без тендера не обійтися. Але спочатку потрібно знайти 42 млн гривень. У програмі сказано, що 40 млн грн будуть просити у «оператора», а 1 млн 950 тис. грн - у перевізників. Правда, жоден інвестор не вкладатиме в проект гроші, якщо не буде розуміти, яку вигоду він отримає. Це може означати, що для окупності вкладень може вирости оплата за проїзд. Хто буде цьому радий? Про те, що подорожчання проїзду може статися після проведення тендера, пише «Волинська газета».

Навіщо Луцьку електронна картка за 48,5 мільйонів гривень 1

Ще одна проблема: приватні перевізники не тільки в Луцьку, а й по всій Україні, не вишиковуються в чергу для того, щоб вивести свої доходи з «тіні». І збереження тієї ситуації, яка є зараз, для них найкращий варіант. Тому міськрада повинна проявити волю і, в буквальному сенсі, піти на конфлікт з приватними перевізниками. Це може означати, що АТП у вигляді протесту можуть не вивести машини на рейси і городяни зіткнуться з запізненнями і затримками. За даними видання «Інформаційний патруль», крім того, що перевізники не хочуть вкладати свої кошти в проект «картки лучанина», так і не всі АТП планують його у себе впроваджувати. Це означає, що частка фінансування з бюджету виросте, а сама система охопить не весь транспорт.

Друга спроба

Як повідомляє ІА «Конкурент», 29 грудня 2016 року депутати міськради Луцька підтримали ініціативу виділити з бюджету 1 млн грн на тендер по переоснащенню тролейбусів валідаторами (пристроями для перевірки документів на електронних носіях). У лютому 2017 року на Луцькому підприємстві електротранспорту почали навчання кондукторів правилам роботи з валідаторами. Все повинно було запрацювати у березні 2017 року, але, для продовження впровадження системи, потрібно було виділити додатково 2 млн грн.

Навіщо Луцьку електронна картка за 48,5 мільйонів гривень 2

«Підприємство електротранспорту вже витратило мільйон гривень на ручні валідатори, - сказав начальник управління транспорту міськради Луцька Анатолій Миронюк на засіданні виконкому 1 листопада 2017 року. - Коли я підняв договір, питаю тих сімох, що підписали цей договір: «А навіщо ви купували ручні валідатори?». «А нам сказали». Відповіді ніхто не дає. А я знаю, що ручні валідатори не потрібні цій системі».

Саме тому в листопаді 2017 роки міська влада вирішила списати валідатори за мільйон гривень, які себе не виправдали. Після цього з'явилася ідея зі стаціонарними валідаторами і електронними картками вже зовсім за інші гроші. Через цю історію у травні 2017 року звільнили директора Луцького підприємства електротранспорту Ігоря Грицюка. Щоправда, він відновився за рішенням суду, але попрацювати на посаді не вийшло.

Навіщо витрачати гроші на е-квиток

У міськраді Луцька наполягають на тому, що електронний квиток - це вимога законодавства. Але це не зовсім так. У січні минулого року Верховна Рада підтримала законопроект, за яким за міські транспортні послуги можна було б розрахуватися єдиним електронним квитком. Але вводити таку систему необов'язково. Кожне українське місто може для себе вибрати зручну систему для оплати проїзду. Наприклад, в Дніпрі в електротранспорті можна оплатити проїзд по QR-коду, а в трамваї №1 ще і з допомогою валідаторів для безготівкової оплати проїзду - за допомогою банківської картки. Дніпро не витратило на це жодної бюджетної гривні - ні на випуск карт, ні на покупку та обслуговування обладнання. Поточним ремонтом валідаторів займається банк. Так фінансисти привчають людей менше користуватися готівкою, а бізнес - виводити свої доходи з тіні.

Навіщо Луцьку електронна картка за 48,5 мільйонів гривень 3

Ініціатива міськради Луцька на тлі високого ступеня недовіри керівництву міста говорить про те, що невиправдані мільйонні витрати не принесуть нової підтримки. Ми будемо стежити за розвитком подій і про новини розповімо.

Лідія Мельник

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.