АТ «Київметробуд» відновило будівельні роботи з будівництва гілки метро на Виноградар. Про це повідомив начальник Київського метрополітену Віктор Брагінський у своєму інтерв’ю ТСН. Разом з тих чітких строків виконання робіт не називають: їх важко передбачити через війну.
«З початком війни та запровадженням військового стану генпідрядник АТ «Київметробуд» повідомив Київському метрополітену про відсутність можливості виконання робіт з будівництва метро на Виноградарі. Тобто будівництво нових станцій було зупинено. Зараз генпідрядник все ж таки відновив будівельні роботи. Звичайно, на темпи будівництва впливає поточна ситуація, адже бригади будівельників та всі, хто залучений до будівництва, під час повітряної тривоги мають бути у безпеці.
Крім того, нестабільне електропостачання уповільнює робочий процес. Але незважаючи на труднощі, які виникають через війну, київська міська влада та метрополітен докладають максимум зусиль, щоб цей проєкт продовжувався», - розповів Брагінський. За його словами, зараз дуже важко назвати чіткий термін закінчення робіт, «бо неможливо спрогнозувати навіть те, що буде завтра».
«Але можу сказати, що зараз генпідрядник зосередив роботу над тими дільницями, які вимагають першочергового виконання робіт. На відкритих ділянках є котловани, якщо їх залишити відкритими, то через щільне будівництво поряд вони просто можуть обвалитися. Нам потрібно передусім ліквідувати техногенну небезпеку — закріпити вже збудовані тунелі та накрити їх, а потім перейти до будівництва другого тунелю від станції «Мостицька» до станції «Сирець».
Один тунель між ними завдовжки 1249 метрів уже збудований, тепер потрібно збудувати другий. Як і раніше, його будуватиме прохідницький щит «Галина», - резюмував Брагінський. Разом з тим він наголосив, що поки що вартість проїзду у столичному метро не підніматимуть.
Наприкінці 2018 року АТ «Київметробуд» виграло тендер на будівництво лінії метро від станції «Сирець» на житловий масив Виноградар. Організатор тендер – комунальне підприємство «Київський метрополітен». Початкова вартість угоди становила 5 млрд 981 млн 268 тис. 736 грн. Як вважає слідство, за допомогою «корупційних зв’язків в Кабінеті міністрів» генпідрядник отримав змогу отримати аванс у розмірі 95% (замість 30%) і користуватися ним 24 місяці (замість трьох місяців).
Але будівництво йшло повільно і вчасно компанія не вкладалася. Ще більше все затягнулося після того, як у лютому 2020 року співробітники Служби безпеки України провели обшуки у КП «Київський Метрополітен», «Київметробуд» та у їхніх структурних підрозділах, в «Укргазбанку» та його відділеннях. Прокуратура через суд накладала арешти на банківські рахунки АТ «Київметробуд».
Після отримання контракту фірма поклала на депозит близько 1,7 млрд грн. Тільки за 2019 рік фірма отримала понад 139 млн грн відсотків. Потім у листопаді 2021 року прокуратура вимагала від приватних метробудівників 183 млн грн, бо отримані бюджетні кошти таким чином використали не за призначенням. Порушення в тому, що за умовами договору та за законом гроші компанія могла використати лише для будівництва метро. У вересні 2022 року прокуратура вже вигравала справу по цих грошах. Тепер ці відсотки, які отримала фірма з депозитів, будуть повернуті до бюджету міста.
Будівництво метро на Виноградар розпочалося навесні 2019 року. У червні 2021-ого мер Віталій Кличко заявляв, що до кінця цього року відкриють як мінімум одну станцію метро «зеленої» гілки у напрямку Виноградаря. До листопада 2021 року у Києві планували збудувати першу чергу дільниці Сирецько-Печерської лінії метрополітену від станції «Сирець» до станції «Проспект Правди» з двома станціями («Мостицька» та «Проспект Правди») та відгалуженням у бік та станції «Виноградар». Згідно з бюджетом на 2022 рік, загальна вартість робіт з будівництва метро на Виноградар склала б 11,1 млрд грн. Але війна завадила реалізації цього проєкту.
У 2020 році ми писали, що кінцевим бенефіціаром «Київметробуду» є російський бізнесмен Сергій Кияшко, який з 2009 року контролював 50% підприємства. Згодом з москви (де він був прописаний до 2017 року) він переїхав до Києва. У компанії неодноразово змінювалися власники. Акції підприємства були записані на КОНТЕМПОРАРІ КОНСТРАКШН СІСТЕМЗ ЛЛП з Великобританії (23,39%), ВАНТАРІС ЛТД (Vantaris LTD) з Британських Віргінських островів (22,77%), на офшор SUN CAPITAL PRIVATE FOUNDATION (САН КАПІТАЛ ПРАЙВІТ ФАУНДЕЙШН) з Панами (15%) та компанію T&A INDUSTRIES LTD з Домініки (8,37%). Тепер офіційними власниками вказані Сергій Волков та Анатолій Вернигора (по 23,39%), Руслана Ткача (8,37%), а доля фірм з Панами та Віргінських островів актуальна.
Ми писали, що будівництво метро на Виноградар на початку 2023 року подорожчало на 70 млн грн – необхідно було оновити технічну документацію. А наприкінці січня 2023 року прокуратура Києва оштрафувала підрядника АТ «Київметробуд» на 139 млн грн. Нагадаємо, що метро на Виноградар – одна з постійних обіцянок Віталія Кличка як міського голови.
Дмитро Чернишов