З поверненням акцизного податку на пальне, українці очікували стрибка цін на автозаправних станціях. Він трапився. На дизельне паливо. За словами експерта, акцизний податок на це не вплинув. Причина в іншому. Що саме відбувається і які прогнози на найближчий час?
Як і передбачали експерти, особливого впливу на ситуацію повернення акцизного податку на пальне не мало. За словами директора консалтингової групи «А95» Сергія Куюна спрацювала інша ситуація.
«Це - рішення ОПЕК, - сказав він. - Картель найбільших нафтовидобувних країн , які разом з іншими потужними гравцями, такими як росія, Казахстан, Азербайджан досягли два тижня тому рішення про скорочення видобутку газу. І це призвело до різкого стрибка цін. Нафта подорожчала . Якщо наприкінці вересня вона коштувала 85 доларів за барель, то після цього рішення вона стрибнула до 97 доларів. Автоматично піднялися ціни на всі нафтопродукти. Особливо дісталося дизельному пальному. Воно подорожчало майже на 20%. Бензин набагато скромніше відреагував – відбулося подорожчання на 7-8%. Відповідно це призвело до того, що закупівельна вартість нафтопродуктів зросла і відповідно це викликало корекцію на заправних станціях України і на гуртовому ринку. За останні два тижні ціна на дизпальне зросла десь на 2 гривні за літр в середньому. Бензин , як ми і передбачали, залишився без змін. Є корекція в межах однієї гривні за літр на скраплений газ. Тобто, якщо б не було цього рішення і цього фактору, то ми б взагалі не відчули і не помітили, що податок був доданий», - вважає Сергій Куюн.
Також експерт звертає увагу, що наразі попит на пальне не зріс. Навпаки, картина абсолютно інша. «Ми пройшли сезон активного споживання , який тривав з серпня по першу половину жовтня. Як бачимо, ми пройшли його дуже гідно. Без ажіотажу, черг, злетів цін. Це говорить про те, що ринок повністю стабілізувався, що він знайшов нові шляхи постачання, що нова структура – вона працює. І забезпечує ринок в обсягах, які навіть більше необхідних для оперативного споживання. Тому зараз, коли ми пройшли пік споживання досить спокійно, ми входимо в «мертвий сезон», де споживання буде падати. Я взагалі не вбачаю проблем з будь якою маркою палива», - сказав Сергій Куюн.
Сергій Куюн вважає, що поки немає причин для хвилювання. «Ми спостерігаємо цього тижня дуже цікаву ситуацію. Коли після злету до 97 доларів за барель, ціни на нафту почали стрімко падати. І вчора було вже 90 доларів за барель. Тобто, ми бачимо, що ситуація заспокоюється. Інша справа, що при цьому на дизельне паливо ціна не дуже знижується. Це говорить про те, що на цей продукт є попит і особливо напередодні зими. В Європі збільшення споживання. Крім того, європейці накопичують запаси напередодні введення ембарго на російські нафтопродукти. Нагадаю, що з 5 грудня запроваджується ембарго на постачання російської нафти в Європу, а з 5 лютого – на постачання нафтопродуктів. І ми бачимо, що Європа дуже залежна від російського палива.
Зараз процес пошуку альтернативних джерел постачання іде повним ходом і тому є деяка нервозність. Особливо на півночі Європи - це Польща, Німеччина. Там є деякі побоювання, що можуть бути проблеми через введення ембарго. Тому, не дивлячись на те, що ціна на нафту падає, ціни залишаються такими ж високими, як і два тижні тому. Зараз я бачу, що гуртові ціни в Україні стабілізувалися. Відповідно, я думаю, що будуть стабілізовані ціни і на заправних станціях. Нагадаю, основна зона ризику – це дизпальне, оскільки на нього найбільше було зростання і це продукт споживання, на якій в Україні найбільший попит. По бензину взагалі немає ніяких побоювань по ціні. По дизельному пальному я все ж таки думаю, що ми досягли стабілізації і навряд нас чекають серйозні коливання ціни», - переконаний Сергій Куюн.
Раніше ми повідомляли, що в Україні за тиждень, з 7 по 14 жовтня, зросла ціна на скраплений газ. В середньому на 46 копійок — до 26,85 гривні за літр. Про це свідчать дані щоденного моніторингу роздрібного ринку Консалтингової групи «А-95».
Тетяна Самойлова