Як успадкувати депозит під час війни та скільки на це є часу

Усі документи для отримання вкладів потрібно подати до банку протягом 6 місяців після відкриття спадщини

Як успадкувати депозит під час війни та скільки на це є часу
Процедура успадкування коштів займає від 2 до 4 тижнів

Банк дізнається про факт смерті клієнта при зверненні родичів з оригіналом свідоцтва про смерть або нотаріально завіреною копією. Або при надходженні запиту від нотаріуса щодо наявності коштів померлого.

Нотаріуси допомагають спадкоємцям розшукати активи померлого, адже вони можуть не знати, скільки той мав рахунків, в яких саме банках і які суми там розміщені. Про це пише сайт Мінфін

«У разі отримання свідоцтва про смерть клієнта, його рахунки блокуються до моменту звернення спадкоємця (спадкоємців). Будь-які подальші операції заборонені, окрім операцій з видачі готівки (та/або закриття рахунків) спадкоємцям на підставі відповідного свідоцтва про право на спадщину або свідоцтва про право власності, або дозволу нотаріуса на отримання спадкоємцем частини вкладу спадкодавця, або за рішенням суду», — розповіли «Мінфіну» у пресслужбі ОТП Банку.

Процедура успадкування для всіх банків є єдиною й регулюється Цивільним кодексом (ст. 1228−1233), а також нацбанківською інструкцією про відкриття/закриття рахунків, затвердженою Постановою НБУ № 705.

«Щоб отримати спадщину, людина має надати банку свідоцтво про смерть вкладника, свідоцтво про право на спадщину, яке можна отримати у нотаріуса, надавши йому заяву про прийняття спадщини, а також документи, що підтверджують її особу та право на спадщину. Банку також потрібно надати паспорт та код спадкоємця. І якщо такі є, додаткові документи. Наприклад, заповіт, договір про спільний депозит тощо», — уточнив начальник юридичного управління Unex Bank Ігор Куц.

Усі документи потрібно подати до банку протягом 6 місяців після відкриття спадщини.

Яка черговість успадкуванню депозиту:

  • Банк отримує запит від нотаріуса на наявність коштів на рахунках/цінних паперах на рахунку померлого. А саме: запит + свідоцтво про смерть.
  • На підставі отриманої інформації від банку нотаріус готує свідоцтво про право на спадщину.
  • Спадкоємець звертається до банку зі свідоцтвом про право на спадщину.
  • Банк відкриває рахунок спадкоємцю та переказує на нього ЦП/кошти на підставі свідоцтва про право на спадщину.
  • Якщо спадкоємець не має рахунку і не хоче його відкривати, він може подати заяву та отримати успадковану суму готівкою через касу.

«Зазвичай процедура успадкування коштів на рахунках та цінних паперах у банку займає від 2 до 4 тижнів», — додав Куц.

Юристи уточнили, що у свідоцтві про право на спадщину зазначаються такі відомості:

  • Номер рахунку вкладу. Банк може прийняти свідоцтво без такого номера лише, якщо в нього відкрито один рахунок померлого, або якщо у свідоцтві чітко зазначено, що спадщина поширюється на всі рахунки клієнта.
  • Назва банку.
  • ПІБ спадкоємця/спадкоємців.
  • Дата складання спадщини.
  • Якщо гроші на рахунку заповідаються декільком людям, то обов'язково має бути зазначено, як вони розподіляються між ними. Якщо пропорції не зазначені, банк сам ділить кошти на рівні частини. При цьому всім спадкоємцям не обов'язково звертатися до фінустанови одночасно.

Які проблеми виникають у спадкоємців

Хоча процедура успадкування банківських вкладів зрозуміла, люди ризикують втратити спадок за таких причин:

  • Пропуск терміну для прийняття спадщини. На це потенційний спадкоємець має 6 місяців. У червні 2022 року Кабмін вирішив, що термін для прийняття спадщини зупиняється на час воєнного стану, але не більш як на 4 місяці. Однак до Цивільного кодексу ці зміни не внесли, тому на прийняття спадщини залишається пів року.
  • Відсутність у спадкоємців повної інформації про банківські активи заповідача. Ці дані збирає нотаріус: надсилає запити до кожного чинного в Україні банку, яких наразі 62. Це може тривати не один тиждень, і оплачуватиметься спадкоємцями.
  • Документи, оформлені з помилками.
  • Арештовані банківські вклади.
  • Некоректне оформлення спадщини на ОВДП чи інші цінні папери.
  • Нуль на рахунках. З померлим могли проживати не родичі, а сторонні люди, які мали доступ до його банківських карток. Нотаріуси знають випадки, коли ці люди обнуляли рахунки до оформлення рідними спадщини.

Куди йдуть незатребувані гроші

Юристи дають просту відповідь — кошти йдуть державі.

«Зазвичай банки зберігають гроші на рахунках 3 роки. Але якщо за цей час по них ніхто не звертається (ні власник, ні спадкоємці, то кошти відходять державі Україна, їх перераховують до державного бюджету», — підтвердив «Мінфіну» Ростислав Кравець.

А якщо банк закриють, то гроші взагалі пропадуть.

«Чисто теоретично, якщо банк буде ліквідовано, вкладники або спадкоємці не подадуть заявку на відшкодування до Фонду гарантування вкладів фізосіб, то цей депозит буде списано», — уточнила Олена Воронкова.

У зв'язку з усім цим, спадкоємцям радять не зволікати, і оформляти спадщину за близькими, що пішли з життя.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube